Sunday, November 17, 2013

mase mengandung...

Salam semua....

Arini dh ari ke 46...confinement dh abis..! Yeaayyy  hipp hipp horreeyyy...alah... confinement cilop2 pun nk hepi semacam.. aku mane blh duk umh 44 hari straigttt je..mati kutu kut..lembu pun blh mati...! Bila 30 hari ke atas je, stress sudaa mari... sikiit je lg nk smp tahap depression..kbetulan plk semue fmly pegi jerantut utk bg sokongan kt adik yg nk spm...tinggal aku tergedik2 je dgn hannah...who's hannah??!!! Oohhh... Lupe nk gtau plk...nama anak dara saya hannah..hihi... bapak hannah plk biase la keje..kuar pagi, magrib br smp umh.. tu yg bikin omak stress tu..pujuk punyer pujuk, blum smp 40hari dah smp kota bharu..gi butik bb manjaku..shopping2 brg hannah...ilang stress tibe2..huhu..

Last entri aritu janji nk cite sal pemakanan dan amalan yg aku amalkan ketika mengandung kn hannah.. ok...

Sbg seorg muslim, amalan bace quran mmg kena amalkn dgn kerap..bykkn baca surah yassin utk beri ketenangan kt diri sendiri.. biar sntiasa sabar, ceria dan bahagia sepanjang mengandung...kurgkn buat perangai ngada2, kurgkn menangis ngn tkde sebab..kurgkn marah2...hati kne tenang je...baru anak pun sentiasa tenang dan happy.. hihi... klu nk buat perangai jarg2 ngn husband boleh kut..hak..hak..hak.. surah2 lain yg ibu2 kne amalkan dan baca blh rujuk buku2, blog2 dan website2...antara nye surah luqman, maryam dll..cari jgk doa2 utk anak dlm kandungan dan utk mudahkn kelahiran..ok darling..

Utk pemakanan....sepanjang mengandung mmg aku tkde pantang2..awal2 mengandung ade la mengidam nk mkn buah2 masam mcm  buah binjai dan mempelam muda..tp tk byk la mkn nyer...sekadar nk lps kn keinginan je..jeruk2 atau asam2 kecut tu mmg otomatik aku tk rase nk mkn sgt sepanjang mengandung...mujur la sbb bende tu bkn elok pun..mase pregnant 2-6 bln, aku ade alahan..mkn muntah je kjenyer..tp makan jgk...biarla muntah pun..asal bdn ade tenaga..

Sepanjang mengandung tu, aku makan

1- buah delima...bukanla tiap2 hari, tokey balak pun muflis kut...delima yg manis dan merah ranum isinyer tu bknnyer murah..tp memandangkan delima bgus utk bb, gagah jgk la paksa laki aku cari dan beli buah delima..tkde pakse2 sgt kut..asal sebut je nk mkn pape, blum abis ayat, laki aku dh gigih carikn..hihi..

2- makanan berasaskn soya..tk kira la sama ada air soya, tau fu faa, tauhu atau tempe, semua menjadi kegemaran aku..even tk mengandung pun aku suka makan semue tu..bila mengandung lagi rase suke..dlm masakan mesti nk ltk tauhu..tempe tkyh cite la..dh laki aku org jawe..tempe is everything la kan..haha..aku plk tk suke susu so minum soya mmg ganti susu la konon wlpn nutrien nyer tkde la same..tp warna same..ok la..haha.. ade org ckp soya blh buat kulit bb putih..tktau btul ke tk..ade jgk org ckp soya ni buat kulit bb sensitif..pn tktau tul ke tk..hannah ok je stkt ni..

3- kurma dan kismis...yg ni mmg byk aku mkn..esp bln puase la..mkn kurma berpuloh2 biji...aku tk suke sgt kurma yg lembik tu..pernah mkn yg tu tp aku duk kemam je..pyh tekak nk telan..memilih btul baby nih...hihihi..salahkn baby plk.. last2 beli kurma yg bertangkai..keras2 lg so mkn mcm naga plk jd nyer...tetibe jd suke..mase tk mengandung suke kurma yg lembik..huhu

4- shaklee ostematrix...yg ni saje je nk tepek kt sini..konon beli nk dptkn kalsium sbb aku tk suke minum susu..tp mkn yang-yok je..jp mkn jp tak...beli sebotol tk abis pun smp skrg..hihihi..tp produk shaklee mmg bagus .

5- kacang2 esp badam...sukeeeee sgt! Kdg2 beli badam bsalut madu...kdg2 beli choc cadbury bulat2 yg ade badam, biji gajus, walnut n kismis tu..laki aku plk suke melayan...layan beli dan layan makan..hihi..

6- ikan2.. yg ni mmg kne selalu mkn..ikan bgus utk baby..aku pun suke mkn ikan..so tk perlu beli minyak ikn watsoever..original lg bgus maaa...sukeeee sgt mkn ikan keli grg garing bersambal cili api sepanjang mengandung tu..hihi..ikan keli bagus tau...

7- sarang burung...ni pun bagus utk kulit baby dan kulit ibu jugak... lgpn sedaaappp..aku sukeeee sgt...hihi...

8- epal....suke mkn epal mase mengandung esp epal merah rangup..tiap kali mkn epal merah mesti ingat cite snow white..phtu berangan nk anak bkulit putih berbibir merah mcm snow white..haha..dongeng sungguh!jambu batu dan buah2 lain pun aku suke mkn..hihi..

9- madu...esp minggu2 terakhir sblm bersalin...madu mmg semue org tahu bgus utk kesihatan..madu bg tenaga kt ibu sbb minggu2 last ni kpala bb dh enggage kt bwh..kandungan pun dh besar so ibu mudah penat...madu mmg blh bg tenaga kt ibu..sblm masuk labor room pun aku sempat mkn madu 1-2 sudu..alhamdulillah. ..wlpn berbelas jam menahan sakit, tenaga masih byk utk meneran...aku byk kali meneran tau..org ckp klu byk meneran tenaga habis...tp alhamdulillah. .aku masih bertenaga...yg plg best, madu blh elakkn baby dpt jaundis...hannah mmg tk kena jaundis..ade kuning sikit kt ujung2 mata je..kt kulit mmg tkde...tu pn ilang dgn minum susu ibu je melalui kencing dan poo-poo dia..

10- air mineral hi-max 30juzuk quran..yg ni aku minum mase tgh alahan...alhamdulillah. .alahan mmg makin kurg..selera pn bertambah...

11- air zam zam...aku amalkan jgk ni..minum sikit2 je mase awl2 mengandung dan masa alahan..kmudian baki nyer aku simpan utk masa bersalin nnt..aku minum sblm masuk labor room..

12- homemade minyak klapa yg dbuat minyak selusuh...dan dibacakan doa2 utk memudahkn bersalin..aku minum 1 sudu sblm masuk labor room..

13- air kelapa dan isi nyer... yg ni pun aku byk minum bile kandungan dah 7 bln ke atas...minum smp kembung la jgk..hahaha...air klapa pun blh elakkan baby kne jaundis... dan blh cantik halus muluskan kulit baby..tktau btul ke tk..

Tu je kut yg aku ingat stkt ni..klu tibe2 teringat lg, aku add on nnt kt sini..hihi...

Oohhh..baby hannah says "hiii semua.. !!"


Tak tahu la sbb soya ke...air kelapa ke...sbb epal snow white ke..atau sbb sarang burung...tp kulit hannah mmg putih dan berbibir merah... ayah aku a.k.a aki hannah ckp hannah lg putih dari ibu dia... sobs...sobs... (ehhh... ibu dia putih kerrr???! Huhu)




Hannah fully breastfeed...hannah mmg tk byk ragam.. senang jaga hannah... menangis bila lapar dan nk mntk orang dodoikan tdo je..pampers basah pun dia jarang menangis.. so ibu kne slalu cek pampers dia... klu dia poo2 byk sgt je baru dia nangis mntk org tukarkan..tu pn nangis ekk-ekk gitu je.. nak mandikan hannah mmg mudah..hannah mmg suke mandi!!..mmg hannah jarang menangis wlpn mandi ngn air sejuk..hihihi...ohh..tali pusat hannah tanggal cpt..mase hari ke 6...

Skrg hannah baru 46 hari umurnye tapi dh sibuk nk org pegang dia berdiri...kaki nk berdiri aje..bile dukung pun nk org dukung dia kt bahu mcm dukung baby yg dh besar tu..tknk org dukung dia baring mcm baby2 kecik...

Tu je kut utk kali ni...luv u all...and to hannah, ibu loves u soooooo much,manje ibu...

Daaaa....


No comments:

Post a Comment