Saturday, November 16, 2013

our bundle of joy...

Salam semua..rindu I tk? Hihihi...soalan mntk penyepak bdget artis..hak hak...

Alhamdulillah...4 oct 2013 aritu, aku dh slmt lahirkan seorang puteri intan payung manje ucuk2 seberat 2.6kg pada pukul 9.33 pagi waktu tempatan..slps berhempas pulas berbelas jam dlm labor room dtemani cahaya lampu dan suara2 unggas (ni tmbh2 je biar agak dramatik story aku nih)....aku msk wad btul2 lps azan mgrib 3 oct...msk wad tu pn sbb ade blood spot dan sedikit rase sakit...yg kool nye, sblm gi hsptl tu sempat ajak husband singgah mkn kt restoren gemilang...siap order nasik goreng pattaya lg sbb dh tau lps bsalin nnt kne bpantang xlh mkn telur...phtu husband order sup ekor dgn chicken manggo...caya lahhh husband...bini mkn dgn bselera mengalahkn selera naga...nk buat bekal pantang kannn...hak.hak...slsai mkn trus gi hsptl...bile gtau kt kaunter kcemasan, aku turun darah n kandungan dh ckup umur, terus org kaunter tu suruh msuk wad... dia suh laki aku je yg tggu kt kaunter...

Kt antenatal wad, cam biase la kak misi cek jantung bb guna mesin CTG tu...phtu cek jln...mmg dh terbukak 2 cm...dh slesai urusan kt wad, suami mntk blk dlu sbb baru tbukak 2cm...lgpn suami xlh tggu dlm wad...kesian jgk kt dia..mase tu dlm kul 9/10 mlm kut..tggl la aku kt wad sorg2 mlayan sakit..dlm kul 12/1 pagi, sakit makin kuat..tgk aku menahan sakit sorg2, nurse suruh aku msuk labor room siap suh bwk baju baby.sblm msuk labor room tu, sempat kol husband suh dtg hsptl...klu dh kt lbor room nnt dh xlh guna phone....cm biase, nurse cek jln lg and yes dh terbukak 4cm...haiyooo....baru terbukak 4 cm?????!! Berejam kut sakit!! Sabar je la..

Beberapa jam kemudian cek jln lg....dh 6cm terbukak...sakitnye allah je tahu tp jalan br 6 cm je terbukak! Beberapa jam kemudian cek jln lg...kmudian misi keluarkan air kencing guna tiub...sedihnye kencing pkai tiub...Sbb dh sakit sgt, misi pggl husband yg tgh setia menunggu kt luar wad masuk temankan...smentara tggu husband masuk tibe2 rase nk meneran...pdhal sblm tu cek jln br 6cm...tp tk blh thn dh..jap2 aku otomatik meneran sndri..nurse tk bg aku teran sbb jln br 6 cm je tp tklh nk tahan.byk kali jgk terteran sndr tibe2 poooop!!! Mcm belon pecah...tibe2 kluar air byk...nurse dtg tgk then dia gtau ketuban dh pecah.nurse pun cek jln skali lg..dh terbukak 8.5cm...nurse pun ajar aku meneran sambil mengiring supaya kepala baby bgerak lbh dekat dgn pintu....alah..korg phm kn aku guna istilah 'pintu' ni...kn klu guna istilah perubatan kn korg ckp aku cm doktor pulak..hak hak hak.. tgh2 aku duk busy meneran mengiring ni, akhirnye suami yg dcintai pun masuk..yg lucunye, nmpk je muke laki aku, terus sound dia "sayang masuk duk diam2 je...jgn cakap ape!!"....kool gler dpt sound laki..haha... adik aku, dokter asma ckp, mmg ibu2 yg tgh sakit bsalin blh jd monster tibe2 esp dgn suami...hahaha...maafkn saye wahai suami ku syg...hihihi...

Setelah beberapa kali teran mengiring sambil dtemani suami, akhirnye 2 org nurse yg baik hati masuk utk cek jalan lg...cek2 je trus nurse siap2 utk suruh aku meneran btul2 sbb kpala bb dh btul2 kt pintu...nk gunting pun dh tkde ruang sbb kpala bb dh rapat sgt dgn pintu..so nak tk nak, aku kne usaha meneran jgk smp kluar....dlm 3-4 kali teran kut (tk sempat nk kire dh ehhhh!), akhirnye pluup...keluarlah kpala anak dara saya tu.suami senyum bahagia...sblm tu muke suami ok sikit dr muke sposen..risau+kesian kut tgk bini sakit berbelas jam..kluar je bb, suami cium bini dia sambil ucap terima kasih.. nurse dtg tnjuk gender bb utk pengesahan....ok..sah!..beger..hihi..

alhamdulillah..

Kmudian nurse ltk bb atas dada aku..ya allah, hilang segala sakit...tibe2 dpt rasa kasih syg yg begitu besar dan indah...syukur atas nikmat yg maha hebat ini... kemudian suami iqamatkn bb...tibe2 bb angkat tgn sentuh pipi ayah dia...ya allah...aku tk prasan pun tp husband sndr yg cerita..

Dh selesai semua, nurse mntk suami kemas2 brg2 aku kt wad antenatal sbb nnt dh kne pindah wad postnatal..aku kne jahit sikit..tk tahu la brape jahitan sbb luke nye byk tempat tp pendek2..korg phm ke tak ntah bahse korea aku nih...huhuhu..

Lega bila semua dh selesai...bb kecik je..mukenye kecikkkk je wlpn berat 2.6kg sbb dia tinggi..so nmpk kecik.. nurse ckp comel mulutnyer kecik..hak hak..dlm kul 11.30pg kut msuk wad postnatal...suami, ayah, adik2 aku capik n asma ade tggu kt luar wad...semua tk sbr nk tgk cucu and anak sedara sulong baru...adik2 aku la plg seronok sbb semue dh lame nk anak sedara pompuan.. hihi...

Sehari duk wad postnatal, tggu bb kencing dan berak dlu, akhirnye dpt blk umh..yeaayy... mlm tu, adik aku doc asma yg temankn aku kt wad.. dia la yg byk jaga bb mase aku tgh lemah tu.. thank u sema...alhamdulillah bb tk kne jaundis..syukur sgt..nnt aku share kt entri lain ape yg aku amalkan mase pregnant dlu esp pemakanan utk elakkan bb dpt jaundis..insyaallah..

Tu je la kut cerita yg aku nk share.. million thanks kpd semua yg mendoakan keselamatan dan kesihatan aku dan bb...thank u...allah je yg dpt balas jasa baik u oll...kpd keluarga dan sahabat tercinta, thank u so much and I love u all ketat2..

Introducing bb kecik buah hati pengarang jantung aku, suami dan keluarga....

Umur: 1 hari





Umur: berhari-hari















Last but not least...




Bye.....huhu


No comments:

Post a Comment