Friday, October 24, 2014

hannah n her 1st constipation..

Salam sayang....

1st experience anak sembelit....haru sungguh...bukan stkt ibu nye yg buat muke risau, ayahteh hannah pun sibuk jd pompong man meneran skali dgn hannah sebagai tanda sokongan dan dorongan...hebat! Nk berak pn ade cheerleader...ko hado?

Byk sbb sembelit di kalangan anak2 kecil ni..yg tu blh google..malas nk cite.. lain anak lain penyebabnye..oleh kerana hannah ni 100% breastfeeding, so susu mmg tak kut...aku pn tkde makan benda pelik2..aku rase sbb carrot, kurg sayur atau buah, atau sbb hannah dh start makan byk nasik smp bertambah2...hihihi...sungguh tak sangka...di usia setahun lebih ni, terrrsembelit pulak budak kecik ni.

1st skali dpt detect dia sembelit bila nmpk dia meneran baikkk punyer..tp masa tu tkde la rase teruk benor sbb dia biase meneran cmtu...tp bila bwk nk gi basuh, bukak2 aje pampers ade seketul aje poop nye...dh la seketoi, saiz besar sikit dr kambing nye poop tp mcm batu la..yg plg haru sbb nampak merah2 kt pampers dia tu...deng!!! Tkkn smp luke kut..

Cite tk abih lg.....slesai cebok ngn pakai pampers, dia mcm meneran lg...kali ni lebih gigih...kesian sgt tgk..jap meneran jap menangis..tp menangis nye ehek ehek je la..tkde la smp menangis beria....nmpk mcm dh abis, bwk gi basuh lg skali..then aku suapkan satu sudu minyak zaitun kat hannah...mntk ayahteh dia pgg kan hannah...kira paksa rela la...hannah buat muke pelik tp telan la jgk sikit..phtu letak minyak olive tu kt montot dia skali..alhamdulillah....poo2 kali ke3 lebih mudah wlpn proses menerannye masih gigih...tkpe...1st xperien utk hannah...lps cebok kali ke3 tu terus letak minyak tyt kt montot dia..and she was fine..

Sepanjang haritu, mmg aku tk bg dia makan mknan berat sgt.biar perutnye releks dan tk bekerja berat sgt..cuma bg mkn bubur tghari.tu pun aku tuang olive oil dlm bubur hannah..dh mcm kuah jdnye..huhu..tp hannah makan aje...malam aku tk bg makanan berat kt dia...cuma lebihkan susu..sepanjang hari tu mmg aku bg hannah byk susu..hannah skrg kalau kita bg air, dia buat main...dia minum la seteguk dua phtu dia simpan air dlm mulut dia mcm arnab simpan makanan phtu dia sembur semua air tu keluar skaligus....jadi...nak tak nak mmg dia kne byk minum susu supaya bendalir dlm badan cukup utk kurgkan siksa sembelit tu..mujur la hannah ni kalau bg susu mmg dia tk kan tolak wlpn dh kenyang...camne2 pn dia akn isap jgk sikit..and of cos, yg paling penting kne cukupkan serat dlm diet hannah..yg aku prasan skrg ni dia agak memilih jgk makan buah...aritu tknk makan pn buah kiwi yg aku suap...so aku tkr ke stoberi...suap bfore bg mkanan utama...ltk sayur jgk dlm bubur dia...aritu ltk aubergine..hannah ni tk suke byk2 rase dlm mkanan dia..tu yg payah sikit...but I do try my best utk bekalkan more fiber in her meal tanpa kacau selera dia..salah satunye adalah buah as appetizer.

Oh yes...sambung crita hari constipation hannah td...Ptg tu aku keluar belikan prune and vitagen utk hannah..prune mmg bagus utk baby yg sembelit...vitagen pulak mmg bagus utk penghadaman TETAPI utk anak yg berumur 1 thn ke ats shj dan JANGAN la bg dia minum smp 1 botol...manis!...so ibu dan pakcik nye tolong minum 3/4...hannah minum 1/4 aje..kehkehkeh..so aku bg hannah minum vitagen dlu ptg tu..malam nye dia poo2 dgn jaya nye..fuuhhh!!! Lega sungguh...tk sempat bg prune pun....




Mmg sedih dan risau bila anak sembelit...tp kena cari cara penyelesaian nye..macam hannah ni tk kronik sgt..alhamdulillah ok tnpa perlu jmp dokter..tapi..kalau perut bb keras atau kembung, selera makan nye drop teruk dan slalu menangis, sila bawak jmp dokter segera...kesian sgt kalau anak sembelit...mmg seksa....org dewasa pn siksa kalau sembelit..apatah lg anak2 kecil...

No comments:

Post a Comment