Wednesday, September 21, 2011

how to be a happy wife and make a husband happy...

hai semua...tajuk takleh blah...mcm pakar motivasi...hahaha...sebenarnyer ni more to sharing la..sharing is caring kan..bukan nk tunjuk pandai...beb, aku pn br je kawin stahun lbh..garam tu br kat ujung lidah jer...tp yg aku nk share ngan korg ni base on leteran2 yg aku trima dr insan2 kesayangan aku yg dh lame kawin berkenaan dgn layanan seorang bini kpd laki nyer..insan2 yg suke berleter ni (nasihat sebenarnyer), klu nk cite sal bab mkn garam dlm ilmu rumahtangga mmg dh smp tahap garam kuar kut idung la...punyer byk pengalaman..hahah...cite ni utk laki bini yg dh sah nikah siap ngn saksi 2-3 org la..klu laki bini yg dah kawin tp lum nikah tu tak aci ek..sila tutup blog saye ni klu anda tergolong dlm golongan ini..(TANPA PREJUDIS...HAHAHAH)..!!!!..kpd pembaca yg lum nikah,elok2 la amik sbg ilmu yg berguna peda anda suatu hari nnt...ok jom kite mula ngn leteren pertama yg aku trima:

1. JANGAN BAGI SUAMI MKN SORG2 KAT DAPUR!!!! (SUMBER: bebelan puan rosmariah a.k.a cikchu chaye)
 - ini seriussz....(nada wonderpet!)...korg sayang laki korg tak? klu syg, baik hati2 pada isu mkn nasik sorg2 kat dapur ni....mula2 dlu aku tk kisah sgt klu laki aku mkn sorg2 kat dapur sbb laki aku pn jns tak kisah..bile aku letakkan nasik dlm pinggan die,phtu tuangkan air, aku pun gi wat keje lain..biar emcik jurahim mkn sorg2 kt daput...die kool jer..die tak kisah lgsg...tp bile one day terkene leter kat cikchu yg menjadi saksi 'kejadian biar laki mkn sorg tu', tetibe jer aku rase ade benarnyer bebelan cikchu.. rase kesian je kt suami..mkn sorg2 kt dapur.klu die nk mkn sorg2, buat ape die kawin ngn ko kan...lgpn cikchu kate bahye bg laki mkn sorg2 ni..ape yg bahye sgt tu??k, aku bg pilihan jwpn kt korg..korg leh pilih sndiri korg suke jwpn mane...
 (a) kang laki cr teman mkn lain...ko nak?
 (b) tak sayu ke hati anda wahai istri2 bile tgk laki mkn sorg2..ke ko dh tkde hati?
 (c) kang bukan stakat teman mkn lain je yg laki cr....kang die cr teman utk wat mende lain lg....sanggup?

- oleh kerana aku prasan aku ni seorg yg educated person (konon!!), so aku wat la ujikaji cikit pada laki sndiri....mula2 aku biar die mkn sorg2...die mkn sorg2 mcm takde sape yg syg..tkde sape yg sudi teman...tak pandang kiri kanan..phtu mmg cikit jer dia mkn...mkn pn nk cepat2 abis mcm kene kejar kt ceti haram...sayu sgt hati bile tgk die mkn cmtu...penah jgk mkn nasik tak habis...die bg alasan dh kenyang wlpn nasik yg aku ltk dlm pinggan die tu sikit je berbanding ngn slalu..kesian die...pahtu aku cube teman die mkn pulak...duk semeje ngn die wlpn aku tak mkn...aku tukang tgk jer....mmg lain...air muke pn lain...mkn pn mcm ceria saje...tentu die suke ader yg temankan die mkn...smbil mkn smbil borak ngn istri...smbil die mkn smbil aku tanyer sedap tak lauk..kdg2 tlg letakkn lauk dlm pinggan die..die suke bile aku cedokkan lauk dlm pinggan die...die tgk je smbil senyum...phtu aku tanye die nk tambah nasik tak (slalunyer die tambah!)....penah skali tu aku letak nasik dlm pinggan die byk giler mcm nasik tambah, mmg habis licin die mkn...sambil mkn sambil bergurau senda ngn bini, hati suami mane yg tak gembira kan...bile hati senang, mkn pun berselera...patutla org tua2  suke cakap istri pandai jaga laki bile tgk badan laki naik berkilo2...thAt is the point la kot kan..huhuhu..n skrg ni, bile aku tkde tempahan pape, aku suke dtg tempat keje laki aku bwk nasik dan lauk, tk kisah la sama ada aku msk sndiri atau beli..kmudian aku teman kn die mkn skali...klu korg syg suami, korang kene ingat nasihat yg paling penting ni "JAGA PERUT DAN TEMPAT TIDO SUAMI"....korang faham maksud nasihat ni kan...?? bukan la jage perut boyot suami anda tuh...hahahahhah...tp jage mkn minum suami dn layanan pada suami kt tempat tido...tu jer....

2. JANGAN KACAU TIDO SUAMI!!! (SUMBER:ntah..lupe plak...hihi)
 - klu yer pun korg nk manje2 ngan suami atau nk test tahap kegedikkan masing2, jgn la smp test kat suami yg sedang tido lena...kang ader yg mkn penampor...huhuhuhu....suami ni keje teruk...(lain la klu suami yg tak keje atau spesis berat tulang..jns ni klu siang mlm membute jer mmg wajib la korg kacau tido die..huhuhu)..klu suami anda keje teruk, dr pg smp ptg atau mgkin smp mlm, kesian la kat die...pospone dlu la kegedikkan anda tu...biar die dpt tido yg bermutu...suami yg tak cukup tido atau terkejut dr tido die ngn tibe2 ni mmg akan lain cikit mood nyer..klu korg nk mintak suami blanje pape, atau nk ajak suami gi jalan mane2, sila biarkan die rehat dan tido dengan lena tanpa sebarang gangguan dahulu...mmg korg akan berjaya dapat ape yg korg nak dr suami anda tu..hahhaha..TAPI kalau waktu smyg dh nk abih tp suami tak bgn2, kejutkan la suami anda tuh DGN LEMBUT....die tk terjage dh tentu dimaafkan klu tertinggal semayang..tp kite bini yg mata celik ni yg dpt dose sbb tak bangunkan die....tp klu due2 dah terbongkam tido tak sedar2, rajin2 la ganti balik hutang ngan Allah tuh...(PERINGATAN PENTING UNTUK DIRI SENDIRI!!!)

3. SLAIN DARI KASIH SAYANG DAN CINTA, KENA ADA RASA KESIAN KAT SUAMI/ISTERI (SUMBER: makcik yg suke membebel..aku pn lupe name..)
 - kalau suami anda cakap die penat atau tkde duit, simpan dulu rengek mengade2 anda tu...kesian kat suami.....isteri yg slalu rase kesian kt suami, insyaAllah suami pun akan kesian kt isteri...aku bg contoh aku ngn laki aku je la ek...contoh: aku slalu kesian kat suami, klu die tk cukup wet, aku kesian so aku tolong klu aku ader wet...klu aku lupe nk basuh baju keje suami, phtu tetibe die tkde baju keje nk pakai, aku akan rase kesian kt die atas kecuaian diri sndiri sbg seorg isteri...klu die penat (sgt penat sebenarnyer), aku rase sgt kesian kt die smp suh die tutup je workshop sehari supaya die dpt rehat tp die taknk..kdg2 aku offer urut blakang die...semua nyer sbb kesian n of cos la sbb sayang yg plg utama...dan mmg nmpk sgt, die pun akan mudah kesian kt isteri die ni...dlu mase duk banting die mesti kesian kt aku bile tgk aku termenung jer (pdahal aku ngah berangan mase tuh...hahaha),so die akan ajak aku kuar jalan..atau balik kampung (sbb die tau aku mesti ngah rindu kat ayah dan adik2 mase tu)...bestkan?..kdg2 aku cite kt die aku teringin nk beli itu ini, die kesian kat isteri die yg teringin sgt nk benda tu so die belikan...klu aku cite kat die aku teringin nk gi midvalley, mmg die akan bwk aku pegi sane wlpn lmbt...at last mmg die bwk (wlpn mase tu aku dh teringin nk gi london bukan midvalley lg..hahaha...)...so, sentiase la ade rase kesian pada suami anda klu anda nk suami anda pun ade rase kesian kt anda...bile masing2 ada rase kesian kt pasangan masing2, insyaAllah die takkn sesekali melukakan hati pasangan nyer..kesian punye pasal kaaaannnnn......hihihihi

4. KALAU GADUH, SORG KNE KOOL...AS A WIFE, KITE YG KENE TERLEBIH KOOL...(sila menangkan ego suami anda...syurga anda kan di tapak kaki die!!!!!!!!)

 - aku ni dlm kategori 'panas' nyer manusia jgk la...laki aku??!!! die kategori hot n spicy...dah la hot, spicy plak tu...hahah...mula2 kawin dlu, klu gaduh mmg blh retak la pintu bilik..nasib baik umah dinding batu..klu tak, dinding umah pn leh retak..hihi.stail aku ni, klu dh marah..tangan kaki semua naik...so im so 'hot' ok?..hot-temper dan hot-seksi...huhuhu...korg leh bayangkan tak betapa hot-temper nyer aku dlu smp laki aku yg hot n spicy tu pn leh surrender klu gaduh...kitorg jarang gaduh sbnrnyer..tp skali gaduh mmg smp mak abah mertue pn kene masuk cmpur...aku cite bkn nk aib kn diri sendiri atau buka pekung di dada tp sbg peringatan kpd diri sndiri dh kite semua supaya tak ulang lagi mende yg same...dlu klu laki tinggi kan suare, aku takleh trima...bg aku it's rude..padahal mmg diri sendiri yg salah, patutla kene marah kan..! tp skrg ni, bile dh lepas tahun pertama perkahwinan, the journey of our marriage life berbeza sedikit...slalunyer bile laki aku tinggikan suare, aku kool jer...kdg2 aku ckp pusing2 cikit smp die pening...bile die pening die palingkan muke kt tempat lain sbb die nk gelak....hhaahahhaha...kdg2 bile aku marah pun die plak yg kool je smp aku lg naik marah sbb tgk ke-kool-an die..hihi...bini ni kdg2 mmg saje je cr point nk gaduh,phtu nk dipujuk...bini ni kan gediks..huhuhu...makin lame u kawin, makin u dpt tau the best way utk response pada setiap perlakuan/ percakapan/reaksi/nada suare/amarah suami anda...mase akan mematangkan kite semua kan...aku pun masih cube memahami siapa emcik jurahim (smp mati pun kite tak dpt fhm suami kite 100% but at least we try...kan)..dan masih mempersiapkan diri sendiri utk menjadi seorg isteri yg sempurna di mata emcik jurahim yg mengade2 tuh..hahah.. so jgn risau...cuma sila buka hati anda besar2 lebar2 supaya dpt terima segala kekurangan dan kelebihan suami/ isteri anda..sbg balasannyer, mungkin Allah akan bukak hati suami kite lebar2 jgk supaya dpt trima segala kelemahan dan kekurangan kite..klu kelebihan kite tuh mmg dh sah2 la die terima kan..hahahha...

smp sini je la dulu...cukup la empat tips...nnt2 aku sambung lagi...nk gi beli makanan kt restoren sbelah..laki aku yg mengade2 tuh dh lapar...cian die..(praktik tips no 3..hihi)

No comments:

Post a Comment