Saturday, October 8, 2011

jahat kah aku.....??

hai semua....kali ni nk cite mende yg berlaku lewat ptg td...mase tu aku nk kuar gi workshop husband...mase bukak gate aku dh nmpk dr jauh sorg lelaki yg yg masih sehat  dan nmpk kuat sedang berjalan ngn 2 org budak pmpuan kecil...aku rase anak2 die....aku biase tgk lelaki ni ngn budak 2 org ni...die penah datang mtk sedekah umah ni dlu....byk kali...tp slalunyer lelaki tua tu tkde...(mybe menyorok kt mane2)...emmmm....

n today...it's happen again...tp kebetulan arini aku ngah nk kuar...ngah tutup pintu gate...aku nmpk lelaki ngan budak2 tu duk tgk2 aku je dr jauh...dan aku nmpk laki tu mcm suruh budak pmpuan tu sesuatu...aku rase die suh budak tu dtg mintak sedekah ngn aku...bile aku nmpk salah sorg budak tu jalan dgn laju ke arah aku, aku cepat2 masuk dalam kete, n trus drive tanpa menoleh kt budak tu pn...aku buat2 tak perasan die dtg padahal die btul2 kt depan pintu kete aku jer....

sepanjang jalan ke workshop n until now aku terpikir, jahat ke aku or kejam ke aku buat cmtu...tp bg aku, cara tu lg bagus dr aku sound direct kt lelaki tu...kalau nk sound budak kecik yg dtg dekat aku tu tak kene pulak sbb die masih kecik...kan...?lgpn aku tk reti nk bermulut laser ngn org yg aku tk kenal...

wat i would like to tell u all is im so so so sad....sbb ada org melayu mcm ni (aku rase ramai yg mcm ni)...ajar anak (bukan sorg tp dua org anak) hidup dengan meminta2 sedekah dari orang..padahal die masih kuat, dan masih mampu untuk bekerja....saya sedih sbb ini contoh yg die bagi kt anak2 die...hidup tanpa ada rase harga diri...saye bukan taknak nasihat lelaki tu direct td but i think its not worth it!!berbalah dgn org bijak pandai tak sama dgn berbalah dgn org bodoh...same jgk ngn nasihat kepada org pandai tak sama dgn nasihat kepada org jahil.org pandai yg aku mksudkan kt sini bukan yg ada ijazah, master atau PHD tp org yg tau gune otak yg Allah bg free tuh!kalau imam shafie pun mengelak utk berbahas dgn org jahil, apatah lg aku yg ilmu pn tak sekaya mana..dan aku akan membazirkan air liur aku je klu duk bg ceramah kat laki cmtu....lelaki yg dh beranak ramai camtu imposible tk ada rase malu melainkan die jahil...dan saya rase die ade rase malu, kalau tak, tkkn suh anak yg dtg mintak sedekah sedangkan die hanya menyorok mane2 atau buat2 mcm tak reti bahse..see!!!die masih ader rase malu nk mntk sedekah sndiri tp jahil dan malas!!kalau org refuse utk bg duit kt anak die, die buat muka mcm nk cari gaduh..wat a shame....! Allah bg cukup anggota badan tp tk tahu guna utk cari makan kenyangkan perut anak2.....

apa yang aku sedihkan, anak2 die membesar dgn ajaran "cari rezki dengan mintak sedekah"!!! dan yang paling aku sedih, anak2 nyer tu adalah perempuan....hari ni aku nmpk sendiri kisah seorg ayah ajar anak minta sedekah...

aku bukan kedekut atau berkira, tp aku tak suke senang2 memberi pada org yg aku rase tak layak diberi...kalau budak pmpuan 2 org tu SAHAJA yg tetibe dtg, mungkin aku bg..kesian kt budak2..tp kalau bapak die ader dan aku tgk sehat walafiat, anggota badan pun cukup, nmpk kuat plak tu, aku mmg takkn bg....kejam ke klu aku camtu?same jgk dgn yg mintak sedekah kt kedai2 makan...kalau aku nmpk cm sehat (tkpn kurus kering mcm hisap dadah), mmg aku tk bg..unless die hulur tisu, so aku bg duit tisu (lebih cikit la dr harga tisu pasaran..)..sbb bg aku die kerja jual tisu bukan mtk sedekah..aku tak sepemurah laki aku..laki aku ni pesen klu org dtg mtk sedekah mmg cnfm bg.. rakyat msia ni mmg rata2 nyer pemurah sbb tu la yang malas2 ni suke cr duit dgn cara mudah..klu yg tua bangka nk mtk sedekah tu tk rase sgt marah tp klu tua bangka bwk anak gi mintak sedekah n lebih teruk lg suruh anak yg mintak sedekah, its too much! dan aku tak kisah kalau aku di cop kejam klu tak bg duit tu...it s not about duit, bukan blh bwk masuk kubur pn duit tu, tp bg aku, klu kite nk kurg kan org sehat mintak sedekah, kite jgn bg duit...klu bg duit, dh mcm kite galakkan die mtk sedekah dgn lebih gigih di masa hadapan...

tu je kali nih..babai...

No comments:

Post a Comment