Tuesday, January 24, 2012

chinese new year yg menarik....

hai semua....kesian saya....dah dua mlm saya tk tido kerana bekerja....saya sgt rajin bekerja...wlpn nisbah hari saya kerja dengan hari saya releks adalah 2:10...tp sy ttp mengada2 komplen itu ini bile tetibe tk dpt tido mlm kerana keje, wlpn hanya dua hari!!....badan lemah, otak pun penat..wajah pun dh bertukar dari iras2 rozita che wan ke muka tauhu busuk...mate pun dh mengalahkan kungfu panda..mase ni, safi rania pun angkat bendera putih..surrender tgk muke..dan mase ni jugak tanda2 penuaan kt muke nmpk lebih jelas dr biase...wlpn tdo siang ber jam2...tp nikmatnyer tak sama dgn tido malam....kasihaannnnnnn saya..... perut pun lapar ni...cengkung la saya hari ini...kalau tetibe anda terjumpa wanita berbadan persis jennifer loves hewwiit, itu adalah saya akibat dr blum makan arini (dinner je la yg blum..) ...kasihaaaaaannnnnnn saya... saya tahu...mesti awak tk simpati pun kalau saya lapar, sbb saya ada byk simpanan makanan dlm badan mengalahkan unta....!!!ceeehhh!!!!!!! (CUT!!!)

satu perenggan tu intro je....mane ade kaitan ngan tajuk entri kan...ko nih...cam tk biase plak...LOL! chinese new year tahun ni aku rase sedikit pelik...(tetibe)...bukan la pelik yg btul2 pelik, tp rase lain cikit dari biase sbb aku duk umah berdua je ngan seorang lelaki....yes.....saya berdua-duaan dgn seorang LELAKI!! wlpn saya takut dan malu2 kucing bile tinggal berdua dengan lelaki itu, tp hidup mesti diteruskan.... saya tahu, pakcik arshad, isteri, dan anak2 lelaki nyer mesti sengaja bagi caaaannn baik punyer kat saya untuk berdua2an dgn lelaki misteri itu....huhu...(CUT !! sblm cite menjadi makin tak sesuai utk bacaan budak2...)

ape yg menarik tentang chinese new year bg aku...eemm... pic blh menceritakan segala2 nyer..huhuhu

1) raye cina mesti ade kueh bakul....thank u Lau sayang...hihi...sedap...sape2 yg blum penah mkn kueh bakul, rasenyer ade iras2 dodol.....



2) bagi org melayu macam aku, raye cine means ang pow.... hahah..tahun lps beraya cine kt banting... aku ngn encik jurahim jalan2 umah kawan abah..lupe pulak name uncle ni...oleh kerana kawan abah tu lum tahu aku ngn aim ni dh kawin, so kitorg berdua dapat jugak ang pow..hahahhaha....kesimpulannyer, tahun ni klu nk ang pow jgk, kne gi jalan umah kwn2 cina yg blum tau aku ngn aim dah kawin..hahahha

(pic from mr google)


3) apa makna raye cine kalau tkde buah limau kan...ade 3 kotak stengah kt umah ni, satu kotak besar anty Lau bg, satu kotak lg tokey spare part kete bg, satu kotak lg plak tokey kedai bahan2 kek bagi... ini tk termasuk yg bg dlm plastik...byk sgt limau kt umah ni smp bile org order pavlova, aku letak skali limau ni atas pavlova tu...hahahah...



4) makan besar....konon makan besar raye cine tahun ni nk makan homemade steamboat.. haritu dh ckp ngn ayah.. last2 semua pegi jerantut..tinggal aku ngan abg aim je..(tetibe ber 'abang aim' plak..ahha).. emmmm... tk kisah la...wlpn berdua je, tp kitorg makan besar jugak...makan mem 'BESAR' kan perot...huhu

dataran kuala besut...

5) tahun lps mase kat banting, bunyi mercun merata2 esp mase malam tahu baru... tp kt besut ni sunyiii je....pssss.... agaknyer laluan mercun kene sekat kat jalan mane2 kot...huhu.. tp kurang meriah la raye cine tanpa bunyi mercun kan...

(pic from mr google)

5) slain mercun, raye cine juga kurang meriah kalau tanpa musim bunga api... mase kt banting dan kl, sepanjang jalan ader org main bunga api...encik jurahim slalu bawak jalan2 mlm2 tahun baru sbb nk tgk bunga api.... kadang2, bile lalu highway pun blh tgk bunga api dr jauh... tp tahun ni kt besut tkde... kene sekatan jalan raye jgk kot...huhu

(pic from mr google)

7) yeaaahhhh.... kalau encik singa ni takde, dengan bunyi music nyer yg tong tong cang tu, mmg tak best la raye cine kan...dpt tgk aksi akrobatik penari2 singa ni mmg rase kool habis....gagah sungguh...


(pic from mr google)

8) tarian naga pun best...penari lagi ramai....tp jarang ade berbanding tarian singa... naga kan besar.... kene tempat lapang baru blh wat masuk naga..hihi

(pic from mr google)

9) tang lung.....kalau dulu kt kl dan bandar banting, sepanjang jalan la blh tgk tanglung merah...ada jgk tanglung warna lain..tp merah is the coolest tanglung la..haaha..bandar rase merah membara mase tu...hihihi

(pic from mr google)

10) ceongsam/ samfoo yang cantik!! yeee...saya peminat pakaian tradisi cina....ceongsam cantik bile pakai ngan sluar.... tp ceongsam yg cantik sgt la mahal.... samfoo pulak mmg ngam bile pakai ngan skirt kembang...cantiikkkk...
tomeyyy kan...(pic from mr google)

mau ribu-rabak ni harga nyer...yg mcm ni slalunyer kaum cina pakai wat kawin...(pic from mr google)
ceongsam ni design lain ckt..yang ni aku suke....suke la skirt cutting camni...(pic from mr google)
ni contoh baju samfoo laki dan samfoo pompuan....cantikkan samfoo pmpuan tu...suke...suke... (pic from mr google)


akhir kata....selamat tahun baru cina kepada semua masyarakat cina di seluruh dunia!!!! yeayy... tong tong tong cang...!!...tong tong tong cang....! 

tata..

No comments:

Post a Comment