Thursday, April 7, 2011

kak Dah..oo..kak Dah... megi sop satu!!!!

ello...ello...roger...roger...amalia in da house!!!!hihihihi..ok kawan2 ku skalian... kali ni masih lg dgn topik food..!!hihi...biasela...tgh dlm mood mkn2....jap lg mesti ader org tv3 berminat nk ofer aku jd pengacara jalan2 cari mkn..pej daerah besut plak mesti nk lantik aku jd duta besut memandangkan aku dh byk wat promosi sal besut kt cni..hikhikhik...oleh kerana aku masih lg dlm mood mkn, jd aku nk elakkan diri aku dr letak gmbr diri sendiri kt cni..bukan aku tak sudi tau..no..no..no..aku kan gorges..keyakinan diri mmg tahap tip top..so giler glamer tu mmg releven la ngan aku kan..hakhakhak...tp saiz aku skrg ni dh tk muat nk masuk dlm skrin letop atau PC korg...utk mengelakkan sbrg permasalahan berbangkit dikemudian ari, so aku kontrol diri aku dr letak gmbr sndiri ek..hihi...cume klu tibe2 perasaan ingin glamer tu datang, korg bg la sokongan moral ckit ek...senang jer..korg wat tktau jer..hihi.. ok,kali ni aku nk cite sal kedai kecik yg tak smp 500meter pn dr umh aku..kedai ni dikenali sbg kedai kak Dah... bile sebut je kedai kak Dah,budak tadika besut pn tau..klu korg tnyer kambing ke lembu ke or tenuk ke,emmmm...aku tk pasti la pulak menatang tu tahu ke tak...tp yg pastinyer kebanyakan warga besut ni tau kedai kak Dah...kedai kak Dah ni wujud mase aku sek men lg (klu tak silap la...)..mmg menjadi igauan la makanan kt kedai Kak Dah ni..klu korg nk makan mi grg ke, nasik grg ke,tomyam ker,chicken chop ke,biftik ker,kambing panggang ke, atau tenggiling masak kicap ker, korg jgn  gatal2 atau miang2 gi kedai kak Dah ni sbb kedai ni jual makanan berasaskan sup ayam jer..menu nyer aku dh hafal (penat aku hafal...) jeng...jeng...jeng... :

1) mi sup
2) kue tiaw sup
3) bihun sup
4) magi sup
5) nasik air (bubur nasik)

ek eleh...5 menu pun dh nk kecoh ek..hahaha...ello u ollss!!!! korg bayangkan la, dgn 5 menu ni pun kedai ni sentiasa penuh start dr die mule berniaga kul 11.30pg smp la tutup, org tak penah tak penuh...penuuuhhhhh je slalu... kdg2 lum smp kul 4 ptg pun ader sesetengah mknan yg dh sold out...jd korg leh bayangkan tak kesedapan makanan kt kedai kak Dah ni.. oleh kerana kedai kecik ni begitu maju, byk la kontroversi2 yg melanda kedai kak Dah ni... tp aku sbg peminat tegar kedai kak Dah ni, mmg tkkn pecaye semue mende2 karut ni.. bg aku fitnah2 dan kontroversi2 yg wujud tu mesti bermula dr mulut2 org yg dengki tgk kemajuan org lain... kebanyakan org mlayu kan mmg camtu.. sbb tu mlayu susah nk maju... br nk berjaya cikit, dh kene cantas ngan bangsa sendiri..satu lg perangai org sebangsa ngn aku ni, suke sgt la meniru...org bukak kedai kopok lekor, die pn sebuk nk bukak kedai kopok lekor...sebelah2 plak tu..bile org bukak kedai basikal, jiran sbelah pun sebuk jgk nk bukak kedai basikal...pahtu masing2 berebut customer..pahtu bile tgk jiran sbelah lg maju sebuk nk dengki...gi jmpe bomoh la...main mandrem2 la.tanam itu ini la dpn kedai org..(aku sgt la tak phm ngn bangsa aku sendiri nih..aku sgt sedih...sediiihh!!!!!!!.*mode emotional gler....) lari topik plak..hihi...ok, berbalik pada crita kedai kak Dah td....wlpn kedai kak dah ni kecik, menu makan pun tk byk, tp makanan yg ader kt cni mmg sedap...saaaaangggaaat sedappp!!! aku tgk kak Dah buat mcm senang jer...cume sup ayam je... tp garam gule nyer mmg cukup...mmg sedap.. air minuman pun ader mcm2.... yg panas ader...yg sejuk pn ader...yg over over over sejuk pun ader..hihi...ok...cakap byk pun tak gune...jom kite layan gmbr aku amik kt kedai kak Dah nih..hihihi..




yang ni we kol it as megi sop..megi kari (jenama maggi).. dan ditambah dgn sup chicky chicken..aku pn tak pasti ayam laki ke ayam pompuan..atau mgkn ayam pondan.....tapi rasenyer mmg sedapp..megi sup ni la yg sntiase mnjadi pujaan hatiku bile berkunjung ke kedai kak Dah ni...hihihi...kt gmbr PALING baawaaahh skali nnt aku ajar korg camne nk mkn megi ni supaya lbh sedap dan syok...huhuuh





Yang kt bawah ni plak feveret adik girl aku, asma....dr dulu smp skrg, mi kurus ni la menjadi idaman die klu kt kedai kak Dah ni..kdg2 je la ble dh bosan die tukar menu amik nasik air plak...hihih






ok.....aku rase yg ni la yg paling wat air liur korg meleleh2....air batu campur atau lebih dikenali sbg ABC... ok, fine...korg mesti bandingkan ABC kak Dah ni ngan ABC kedai 5 bintang lain yg korg slalu lepak tuh kan.. ello cik kak dan cik abg!!ni ABC kedai kak Dah la...kedai Kak Dah ni kedai yg die wat depan umah die je pun.. Up ckit je dr gerai...so releven la ABC ni simple je kan...takkn nk letak eskem vanilla atas, pahtu add plak ceri sbijik... tu dh ABC kedai 5 bintang...!!harga pun dh 5 bintang la jgk kan sbb ceri tu import..hahahah..but honestly, klu korg tgk keadaan kedai die ni, korg mesti tabik spring kedai ni mampu jual ABC cam gini...ABC ni di order oleh adik girl aku..korg mesti nk tau aku order air ape kan... hihihii..jeng..jeng..jeng...






yeeehhhaa!!!!!!!ni air aku!!!! aku minum salji!!!!! hahah..kidding.... ok..yg ni air jagung....cam ABC jgk tp air ni ader jagung jer...kacang2 ke, cendol2 ker atau sirap2 ker, mmg takde dlm ni.... aku mmg suke air ni..... haluuussssss je rasenyer...korg ingat air nescafe je ke yg haluuuuuussss.....!!???HUH!!  *mode blagak 







Ok, td aku ader gtau nk ajar korg camne nk wat megi sup ni lebih syoookk kan...senang jer....

1) perah limau nipis
2) letak kicap pekat siam dlm 3...4...sudu
3) letak sambal cili dlm 4...5... sudu
4) tmbah lg kicap pekat siam dlm 2..3...sudu
5) kacau2....blh jgk request ikan bilis grg klu suke..hihi
6) start mamam...!!!!!!! walllaahh!!!!soooodaaapppp!!!!




sungguh menggiurkan...huhuhuhuhuh.....slamat menjamu slera semua!!!!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment