Friday, April 1, 2011

Terengganu banjir lagi

hai semua....tajuk entri aku kali ni cm tajuk brite jer.YES!!..aku dh melantik diri aku sbg pembaca brita dan wartawan pulak arini.jgn jeles yer..hakhakhak..ok tuan2 dan puan2 skalian..korg prasan tk skrg ni cuace dan iklim makin pelik..sape stuju ngn aku?!!...emmm...tkde yg stuju ker...hihihi.. ok, utk mengukuhkan lg hujah aku tu, aku nk bg contoh kt korg nape aku rase cuace dn iklim dunia makin pelik skrg....jeng jeng jeng...

1) Adik aku kate spatutnyer skrg musim spring kt UK...tp cuace panas cm musim panas jer....aku pn tktau nk pecaye ker tk sbb aku tk pg sane...tp bile dipikir2 blk, tkkn adik aku nk bohong kn..tkdek pekdah lgsg...so aku kire hujah ni blh ditrima pakai lah...hihi

2)Tsunami di jepun....Ok, kisah tsunami tak terhenti stkt tu jer...skrg heboh sal nucleur plant nk meletop plak...kesian kan...slame berpuluh2 tahun, jepun aman damai, rkyat pn kaye raye, tp tibe2 je di landa tsunami...sgt horor dan sgt sadis...kesian dorg..kesan trauma akibat kejadian tu mgkin tak akan ilang dlm wktu terdekat ni... so cmne tsunami blh melanda jepun??sblm2 ni tsunami tkde ke jepun pn kan...kesian sgt kt dorg...

3)Banjir di malaysia....semua org tau (yg mengikuti pkembangan semase la..), beberapa buah negeri di malaysia dilanda banjir lg..sungguh tak sangka kan...aku lahir kt besut, terengganu...so aku mmg anak jati terengganu...sepanjang aku idup ni, aku rase area pantai timur ni menerima ujan yg lebat start dr bln 11 dan berakhir dlm bln 2...slalu nyer dlm range ni la kwsn2 tertentu di malaysia ni akan berlaku banjir...ok, skrg cube korg tgk kalender dan dlm wktu yg same, korg tgk brite tv3..tkpn korg selak je surat2 kabar...beberapa kwsn di TRG dilanda banjir lg DLM AKHIR BLN MAC!!!!dh nk masuk april pn ni...tp banjir masih lg berlaku...sepatutnyer semua ni dh slesai dlm bln 2 aritu.....kesian kt tuan2 umah yg dilanda banjir...baru je bersihkan umh akibat banjir teruk aritu, tp skrg kne bersihkan umah skali lg dlm wktu tak smp 2 bln....kesian kan...peniaga2 pn kerugian, perniagaan jg terjejas..ladang2 ternakan pn ader yg tenggelam..kambing2 pun lari ketakutan...kesian sgt...aritu mase aku jalan2 kat area setiu trg, aku dpt tgk beberapa buah umah yg dinaiki air...air smp paras pinggang!!!yg paling sedih, ader sebuah bengkel terpakse pindahkan kete2 customer ke tempat yg tinggi...ader jgk kete yg ditenggelami air...kesian sgt kt owner bengkel tu...mmg betul banjir yg ni tak seteruk yg aritu, tp kesan nyer masih same kpd org2 yg mengalaminyer...harap2 dorg bersabar...kat bwh ni aku ader upload sebahagian gmbr2 kwsn banjir kt setiu yg aku sempat amik aritu...korg tgk ek....!! kesian sgt....

tenggelam tangga umah tu...


surau pn tenggelam ckit

kambing2 lari kt tempat tinggi..

nasib baik umh ni dibina tinggi...siap ader bot lg.....

padang pn tenggelam


pemandangan dr jalan raya

air yg byk!!

lagi umah mangsa banjir

mcm umah kt tengah2 sungai plak

bengkel kete yg ditenggelami air

cian kete-kete ni...

sungai melimpah


So skrg korg setuju tk bile aku ckp iklim n cuace dunia dh makin pelik...?emmmm... peace no war!!!

No comments:

Post a Comment