Saturday, January 5, 2013

jom masak: mushroom meatball blackpepper








senang je buat mushroom meatball versi aku tu...

- campur daging kisar dgn cendawan butang tin yg diracik2 halus.. (optional- klu tknk ltk cendawan pn tkpe...dlm sos nnt ade cndawan jugak)
- letak holland onion yg dipotong kecik2 halus2, lada sulah, serbuk lada hitam dan garam cikit... gaul-gaul.... kemudian buat bulat2...
- rebus bebola dgg tu smp masak.... bile masak, dgg akan terapung sikit...so blh la diangkat dan ditoskan..
- air rebusan dgg tu simpan utk letak dlm sos blackpepper...

senang kan...dgg pulak guna dgg kisar cap si Ramly tu je...

bebola dgg ni la yg aku wat masak blackpepper utk laki aku tu...  bebola dgg yg sama juga aku guna utk  letak dlm sos spageti... adil la tu.. tkde la gaduh2 ...hahaha...

ni resepi blackpepper versi aku:

bahan2:
1 bj bawang merah (racik halus)
3 ulas bwg putih (racik halus)
sedikit butter utk menumis
lada hitam (agak2 la nk byk mana.. mula2 aku guna yg blackpeper serbuk cap ajinomoto tu..tp geram punyer pasal mcm kluar sikit2 je, aku tumbuk sndiri blackpeper bj2 tu guna lesung...huhu)
stgh cawan susu cair (aku guna sikit je sbb laki aku tak suka susu..takut dia ter bau plak ade susu dlm tu..hihihi)
air rebusan bebola daging tadi
sedikit lada sulah (sikit je..)
1/2 kiub pati ayam knorr
cendawan (ikut suka nk cendawan segar atau tin- aku guna cendawan segar sbb cendawan tin dh ada dlm bebola dgg..)
sedikit kicap manis
3 sudu tepung gandum bancuh dgn sedikit air
sedikit garam (jika perlu sbb pati ayam+kicap+air rebusan dgg dh ada garam)

cara kerja:
- masukkan butter dlm kuali (2 sudu), tgu butter cair kemudian masukkan bawang2.. tumis smp bawang wangi
-masukkan air rebusan daging, kemudian terus masuk susu...kacau2...
-kemudian masukkan blackpepper, lada sulah, kiub pati ayam..kacau2...
-kemudian trus masukkan kicap...tak perlu byk kicap ni..nk kasi kuah hitam je..
-bila kuah dh menggelegak, blh masukkan cendawan dan bebola daging ...
-agak2 cendawan dh masak, masukkan tepung yg dh dibancuh dgn air.. kacau dan masak hingga pekat...
-rasa dlu, klu perlu leh tambah garam..SIAP!

resepi sos blackpepepper ni pun sesuai utk steak...

1 comment:

Bidadari Al Fateh said...

biasanya makan bersama apa? nasi ke?

Post a Comment