Monday, January 14, 2013

rosemary beef steak

salam sayang semua....resepi lagi....kalau nak tgk resepi asal tempat aku buat lawatan sambil blaja resepi nih, nnt aku bg link kat bawah ok..bace smp abis dlu plessssss....

rosemary beef steak


Bahan-bahan perap daging:
(sukatan tak tepat sgt tu sbb aku main campak2 je..guna kan instint masing2....)



daging steak sirloen atau rib-eye sukati (aku guna daging tempatan biase je beli kat pasar)
2sdb rempah kari
1 sdb serbuk kunyit
sedikit garam (tak perlu byk sgt klu nk mkn dgg je mcm mat saleh..takut terlebih masin.. klu nk mkn ngn nasik blh la lebihkan grm sikit...pandai2 la...instint...instict..)
rosemary segar
2 sdk rosemary kering
2 sdk herba campuran (mixed herbs)
sedikit serbuk lada sulah
sedikit serbuk lada hitam

bahan2 lain:
utk masak dgn dgg: setengah bj bawang besar holland..
utk tumis sayur: 1 bj bwg merah, 2 ulas bwg putih, kacang buncis, sayur bayam, serbuk megi secukup rasa (klu suka- tak letak pun tkpe sbb dgg dh masin nnt..)

cara kerja:
- potong daging besar2, size steak la kalau korg beli daging kt pasar mcm aku..kalau beli dgg steak kt supermarket tak perlu potong2 dh...bersihkan daging kemudian cucuk2 dgn garpu...kalau beli dgg tempatan kt pasar mcm aku, korg urut2 sikit dgg tu kasi lembut...hihihi...*serius la....

- lumur dgg dgn serbuk kunyit, kemudian rempah kari, kemudian garam...pastikan semua bahagian dgg kena rempah ratus dan garam tu k..



- kemudian letak serbuk lada hitam and lada sulah...aku lebihkan lada hitam....kalau guna yg dlm botol mcm aku tu, aku just tabur2 je utk ke dua2 bahagian dgg..aku tak lumur2 pakai tgn dah...

- kemudian boleh masukkan rosemary kering, herba campuran, dan rosemary segar....



- perap dlu, tutup bekas dgn cling plastic, kemudian simpan dlm peti ais..mcm aku, aku start perap dlm kul 2-3 ptg cmtu utk masak dinner...garam tk perlu byk sgt takut masin...selesai satu keje..

cara masak daging



- tumis bawang besar holland dengan sedikit minyak olive atau minyak jagung
-panaskan oven, 200 dgre clcius
- kemudian grg daging dlu mcm gmbr kat atas....grg dlu 5 minit, kemudian balik kan dgg, masak sbelah lg 5 minit..angkat, tuang semua dlm loyang , masukkan dlm oven selama 10 minit.. jgn lama sgt takut dgg jd kering sgt...
- bile dgg dah masak, keluarkan dr oven, tekan2 dgg pakai sudu biar jus dgg tu keluar....jus dgg tu nnt akan dibuat gravy utk curah atas dgg dan sayur...kalau nmpk agak kering jus nyer, angkat dlu dgg ltk dlm pinggan lain, kemudian blh tmbh air panas sikit (dlm 2 sudu cmtu je) dlm loyang tu..
- boleh potong dgg ikut suka...

cara masak sayur

- sementara dgg masak, tumis bawang merah dan bawang putih dgn sedikit shj minyak...bile bwg dh wangi, trus masukkan kacang buncis..di ikuti dgn batang bayam..last skali br masukkan daun bayam dan sedikit serbuk secukup rasa...kalau tk ltk serbuk megi secukup rase tu pun tkpe...sbb dgg tu nnt dh ade masin2.... kalau resepi asal, celur daun bayam je tanpa batang...ikut suka dan kreativiti masing2 nak buat cmne yer.. letak sayur dlm pinggan, kemudian atas sayur tu letak dgg....curahkan jus dgg td atas daging dan sayur..


kalau nk rujuk resepi asal, boleh tgk kat link di bawah:



selamat mencuba!!!!! hihihi

No comments:

Post a Comment